Kritikus műszaki állapotúak a használt autók hazánkban

Budapest, 2014. március 28. – Az autók megfelelő karbantartása üzemeltetői feladat, de a tendenciák azt mutatják, hogy sokan kizárólag probléma esetén keresik fel a szervizeket. A gépkocsink megfelelő állapotának fenntartása azonban folyamatos odafigyelést igényel, mivel így garantálható a biztonságos, s környezetbarát autózás. 

A felelős gépjármű-üzemeltetés minden közlekedő feladata, amennyiben nem megfelelően karbantartott autóval járunk, saját életünket és környezetünk biztonságát is veszélyeztetjük. Sokan azonban ezt nem veszik figyelembe, s a garancia-időszak lejárta után szinte kizárólag akkor fordulnak javítóműhelyekhez, ha hibásnak érzik az autót. A rendszeres kontrollt azonban a fiatal és az idős autók egyaránt igénylik, ha ezt nem tartjuk be, jelentősen megrövidülhet gépkocsink élettartama, s minőségileg is kifogásolhatóvá válhat járművünk.

Új autók esetében a törvényi előírás szerint a forgalmazónak 1 év jótállást kell biztosítani minden gépkocsira. Sok gyártó napjainkban jóval többet ad ennél, a 4 éves garancia időtartam szinte minden komolyabb autótípus esetén jár az autóhoz. Ennek feltétele, hogy a gyártó által előírt rendszeres karbantartásokat, átvizsgálásokat gyári előírásoknak megfelelő módon, s gyári alkatrészekkel kell elvégeztetni. Amennyiben ez elmarad, vagy az előírtakhoz képest csúszással történik meg, a jármű több szerkezeti eleme is kiesik a garanciából, ami egy műszaki probléma esetén milliós nagyságrendű felesleges kiadásokat okozhat.

Sokan gondolják úgy, hogy a garancia időszak után már bárhol történhet a karbantartás, mivel ezzel pénzt takaríthatnak meg. Tapasztalataink szerint ez a gondolkodás téves.

  1. Az autógyárak méltányosságnak nevezett eljárás alapján a márkaszervizhez hű ügyfeleket prémium szolgáltatásokban részesítik. Ez akár egy 10 éves autó meghibásodása esetén is jelenthet ingyenes, vagy komoly kedvezménnyel járó javítást.
  2. A méltányossági javításokon túl a használt gépkocsi értékét is jelentősen növeli, ha a karbantartások márkaszervizben lettek elvégezve: a gyári rendszerekben nyomon követhető előélet akár 10-15 %-os értéknövekedést is jelenthet a bizonytalan múltú, esetleg szakszerűtlenül javított autók értékéhez képest.
  3. A mai autók karbantartása a legtöbb esetben már nem egyszerűen folyadékok és szűrők cseréjéből áll. Szoftveres frissítések, speciális szerszámokkal elvégezhető beállítások elmaradása nem jár azonnali hibával, de többletfogyasztást, idő előtti tönkremenetelt idézhet elő.

Jelentős százalékban akadnak olyanok is, akik teljesen elkerülik a rendszeres javításokat. “Autónk rendszeres ellenőrzése pedig elengedhetetlen, átlagos futásteljesítmény mellett évente legalább egy alkalommal nézessük át kocsinkat! Külsős szakember bevonása javasolt, mert a jelentkező hibák sok esetben lassan alakulnak ki, s a napi használat miatt nem vesszük észre a problémát. Egy szakavatott szerelő egy hang hallatán vagy egy pedál érintés alapján szinte azonnal fel tudja mérni, ha valami hibás. ” – tanácsolja Papp László, a Porsche Hungaria vezető oktatója. “A rendszeres kontroll azért is fontos, mert így semmi olyan karbantartást nem mulasztunk el, melyek befolyásolhatnák autónk élettartamát vagy minőségét. Az olajcsere periódusok (motor, váltó) kihagyásával például költséges problémákat idézhetünk elő, s akár a környezetet is jobban károsíthatjuk, ha nem ellenőrizzük a fékek állapotát, balesetet idézhetünk elő – tette hozzá.

Papp László arra is felhívta a figyelmet, hogy mindennapos használat mellett a leginkább meghatározó időszaknak a motorolaj-csere periódus számít, ami típustól függően 15-30.000 kilométerenként szükséges. Az automataváltók esetében 60-80.000 kilométer a periódus. Hasonlóan fontos a fékfolyadék rendszeres cseréje, aminek a minősége jóval inkább idő, mint megtett kilométer függő, így két évente ezzel is törődnünk kell. A féktárcsa, fékpofa karbantartási igénye a vezetési stílustól függ, a csere esedékességéről érdemes szakember véleményét kikérni.

A javítások során a hazai ügyfelek alapvetően árkérdést csinálnak a karbantartásból, s jellemzően a legolcsóbb megoldást keresik. A márkaszervizek rugalmasan reagáltak e piaci igényhez, s bővített szolgáltatásokkal, kedvezőbb feltételek mellett, gyári norma szerint meghatározott órákat számlázva szolgálják ki ügyfeleiket. Számos javítási csomag áll a szerviz kliensek részére, amelyek mindenki, akár a 4-8 évnél idősebb autók tulajdonosainak számára is elérhetővé teszik a márkaszervizek magas szintű szolgáltatásait. Itt ugyanis az akut probléma feltárásán és kezelésén túl olyan gyárilag előírt javításokat, ellenőrzéseket is elvégeznek, amelyeket kizárólag a központi rendszeren keresztül lehet elérni, s akár az autó élettartamát is befolyásolhatják.

Az idősebb autókat célzó ajánlatoknak köszönhetően egyre többen térnek vissza a hivatalos márkaszervizekhez, hiszen a költséghatékonyság mellett az ügyfelek igénylik a minőségi munkavégzést. E tekintetben a márkaszervizek felkészültebbek a piaci versenytársaknál, elég, ha a műhelyek felszereltségét vagy a munkatársak képzését hasonlítjuk össze. A márkaszervizek esetében 1500-2000 féle célszerszám áll a szerelők rendelkezésére, de megemlíthetőek a diagnosztikai eszközök is, amelynek ára egységenként 2-4 millió forint között mozog, s emellett komoly összegeket fordítanak az oktatásra is.

A javítás mellett fontos szempont a felhasznált alkatrészek minősége is. A márkafüggetlen javítóműhelyek, s a magánvállalkozásban dolgozó szerelők gyakran használnak utángyártott elemeket, amelyek ugyan olcsóbbak a gyári alkatrészeknél, de minőségileg kifogásolhatóak, így cseréjük gyakrabban szükséges. Több autógyár kínál kedvező áron alkatrészeket az idős autók számára, érdemes ezeket a lehetőségeket is szemügyre venni, főképp azért, mert az eszközökre garanciát vállal a szerviz.

“Amikor autót vásárolunk, tisztában kell lennünk azzal, hogy nem csak egy tárgyat veszünk meg, hanem egy közlekedési eszközt, aminek a fenntartása költséges. Akármelyik utat választjuk autónk karbantartására, kövessük az előírt periódusokat, s lehetőség szerint az ár mellett a szerviz kiegészítő szolgáltatásait is vegyük figyelembe. Egy márkafüggetlen műhely, s egy magán szerelő felkészült lehet egy adott márka autóinak egy-egy problémáira, átfogó megoldást azonban kizárólag a márkaszerviz tud biztosítani. A legjobb példa erre, hogy a függetlenek által megjavíthatatlannak ítélt munkák esetében végül mindig a márkaszerviz nyújt megoldást” – mondta el Papp László.

“A minőség fenntartása mellett az is fontos szempont, hogy a használt autó piacon a vezetett szervizkönyvű autók nagyobb értéket képviselnek, s az eladások során is könnyebb dolgunk van, ha márkaszervizben javíttattuk a kocsinkat” – zárta gondolatait Frank György, a Das WeltAuto megbízott márkaigazgatója.

A Das WeltAuto-ról

A minőségi használtautók forgalmazására létrehozott Weltauto program 2001-ben, ausztriai mintára valósult meg Magyarországon. Az évek során a márka a hazai piac meghatározó szereplőjévé vált. Miután a Volkswagen Csoport 2011-ben felvásárolta a Porsche Holding-ot érzékelhető volt, hogy a német anyacég szeretné a Weltauto programot a teljes világhálózatára kiterjeszteni. E törekvések végül 2013-ra racionalizálódtak: ettől az évtől kezdve új arculattal, ám a megszokott minőségi szolgáltatásokkal, Das WeltAuto néven a márka már a Volkswagen Csoport teljes hálózatában áll az ügyfelek rendelkezésére. A használtautó-kereskedők közül jelenleg a Das WeltAuto rendelkezik egyedül országos értékesítői hálózattal. A 34 értékesítőhelyet számláló rendszerben az ügyfelek kizárólag gondos állapotfelmérésen átesett, megbízható, kifogástalanul szervizelt autók közül választhatnak. A legjobb minőségű, hat évnél fiatalabb, 120.000 kilométernél kevesebbet futott autók esetében a Das WeltAuto egyedi elbírálás alapján 12 hónapos, vagy 30.000 kilométeres „5 csillagos” garanciát is vállal az autókra, így minimálisra csökken a vásárló kockázata használtautó-vásárlás esetén.

Címke: , , ,
Kategória: Egyéb