Az autók megfelelő karbantartása üzemeltetői feladat, de a tendenciák azt mutatják, hogy sokan kizárólag probléma esetén keresik fel a szervizeket. A gépkocsink megfelelő állapotának fenntartása azonban folyamatos odafigyelést igényel, mivel így garantálható a biztonságos, környezetbarát autózás.
A felelős gépjármű-üzemeltetés minden közlekedő feladata, amennyiben nem megfelelően karbantartott autóval járunk, saját életünket és környezetünk biztonságát is veszélyeztetjük. Sokan azonban ezt nem veszik figyelembe, s a garancia-időszak lejárta után szinte kizárólag akkor fordulnak javítóműhelyekhez, ha hibát észlelnek. Ezzel jelentősen megrövidülhet gépkocsink élettartama, s minőségileg is kifogásolhatóvá válhat járművünk.
A javítások során a hazai ügyfelek alapvetően árkérdést csinálnak a karbantartásból, s jellemzően a legolcsóbb megoldást keresik. A márkaszervizek rugalmasan reagáltak e piaci igényhez, s kedvezőbb feltételek mellett szolgálják ki ügyfeleiket, így akár a 4-8 évnél idősebb autók tulajdonosainak számára is elérhetővé teszik a márkaszervizek szolgáltatásait. A javítás mellett fontos szempont a felhasznált alkatrészek minősége is. Több autógyár kínál kedvező áron alkatrészeket az idős autók számára, érdemes ezeket a lehetőségeket is figyelembe venni, főképp azért, mert az eszközökre garanciát vállal a szerviz.
Az idősebb autókat célzó ajánlatoknak köszönhetően egyre többen térnek vissza a hivatalos márkaszervizekhez, hiszen a költséghatékonyság mellett az ügyfelek igénylik a minőségi munkavégzést. E tekintetben a márkaszervizek felkészültebbek a piaci versenytársaknál, elég, ha a műhelyek felszereltségét vagy a munkatársak képzését hasonlítjuk össze. A márkaszervizek esetében 1500-2000 féle célszerszám áll a szerelők rendelkezésére, de megemlíthetőek a diagnosztikai eszközök is, amelynek ára egységenként 2-4 millió forint között mozog, s emellett komoly összegeket fordítanak az oktatásra is.
„Amikor autót vásárolunk, tisztában kell lennünk azzal, hogy egy olyan közlekedési eszközt veszünk, aminek a fenntartása költséges. Jelentős százalékban akadnak olyanok, akik teljesen elkerülik a rendszeres javításokat. Autónk rendszeres ellenőrzése pedig elengedhetetlen, átlagos futásteljesítmény mellett évente legalább egy alkalommal nézessük át kocsinkat” – tanácsolja Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke. „A rendszeres kontroll azért is fontos, mert így semmi olyan karbantartást nem mulasztunk el, melyek befolyásolhatnák autónk élettartamát vagy minőségét. Az olajcsere periódusok (motor, váltó) kihagyásával például költséges problémákat idézhetünk elő, s akár a környezetet is jobban károsíthatjuk; ha nem ellenőrizzük a fékek állapotát, balesetet idézhetünk elő. A minőség fenntartása mellett az is fontos szempont, hogy a használt autó piacon a vezetett szervizkönyvű autók nagyobb értéket képviselnek, s az eladások során is könnyebb dolgunk van, ha márkaszervizben javíttattuk a kocsinkat” – tett hozzá.
Javítási periódusok:
- Motorolaj-csere periódus: 15-30.000 kilométerenként
- Automataváltó olajcsere: 60-80.000 kilométerenként
- Fékfolyadék csere: 60-80.000 kilométerenként
- A féktárcsa, fékpofa karbantartási igénye a vezetési stílustól függ, a csere esedékességéről érdemes szakember véleményét kikérni.
Az „Értünk hozzá” kampányról
Tizenkilenc MGE tagvállalat (30 márka képviseletében) úgy gondolta, szakmai összefogásra van szükség annak érdekében, hogy a márkaszervizek által képviselt valós értékek kerüljenek a köztudatba. A márkaszervizek garantálják a gépjármű biztonságát, garanciát adnak munkájukra és a beépített eredeti gyári alkatrészekre. A résztvevő márkák egy közérdekű tájékoztató kampányt folytatnak, amelynek részeként létrehozták a www.ertunkhozza.hu honlapot, és az autozzbiztonsagosan.hu blogot, hogy bemutassák azokat a valós és hiteles értékeket, amelyeket a márkaszervizek képviselnek, és amelyek fontosak valamennyi autós és közlekedés biztonsága számára.