A statisztikák alapján továbbra sem érte el csúcsát a használt autó import, 2016 első félévében ugyanis változatlanul nő a külföldről behozott gépkocsik száma Magyarországon. A tendenciákat figyelve növekszik annak a veszélye, hogy hazánk a kilencvenes évek elejéhez hasonlóan roncstemetővé válhat, ugyanis még mindig idős autókat vásárolnak legtöbben.
Három évvel ezelőtt lendült be igazán hazánkban az autó import, 2013-tól kezdve évről évre nő a külföldről behozott gépkocsik száma. Akkor még csak ötvenezer négykerekűt regisztráltak határon túlról, de a tendencia azóta csak gyarapodást mutat, így sorra dőlnek meg a korábbi csúcsok. Már a tavalyi 122.623 kocsi is rekordnak számított a területen, idén ezt is túlszárnyalhatja a piac, ugyanis 2016 első félévében 69.990 autót importáltak a magyar vásárlók, ami 22,2 százalékos növekedés a tavalyi év első féléves statisztikájához képest (57.274 autó érkezett 2015 első hat hónapjában), s 58,7 százalékos gyarapodás 2014-hez hasonlítva. Hasonló a helyzet a kisméretű haszonjárművek piacán is, e szegmensben 7.149 teherjármű jött kintről, ami 21,4 százalékkal több 2015-höz képest.
„A hazai használt autó piac profitálhatna az autóimportból abban az esetben, ha a vásárlók fiatal, megbízható gépkocsikat vennének külföldön. Ezzel szemben a vevők bő hatvan százaléka tíz évnél idősebb autót hoz be, aminek köszönhetően tovább romlik a hazai gépjárműállomány átlagéletkora. Szakértők szerint ezeknek a kocsiknak a nagy része öt éven belül csak gazdaságtalan módon (az autó értékével aránytalan mértékű ráfordításokkal) marad közlekedésre alkalmas, az állapotuk ugyanis a legtöbb esetben kritikán aluli” – vélekedett Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója. „Én például azt figyeltem meg, hogy egyre többször kell nyúlnom a belső levegőkeringetést bekapcsoló gombhoz, ha egy friss rendszámú, de idősebb autó kerül elém. Nő a száma az olyan kocsiknak hazánk útjain, amik öntik magukból a fullasztó, kormos füstöt. Ezeknek a gépeknek a napjai meg vannak számlálva, a tulaj pedig jó eséllyel elköltheti a kocsi teljes árát még egyszer szervizelésre. Rövidesen pedig azon is el kell gondolkodnunk, hogy mit kezdünk majd pár éven belül az ezekből keletkező több százezer roncs autóval” – tette hozzá a márkaigazgató.
A Datahouse kimutatásai alapján az látható, hogy az import során sokak az évekkel ezelőtti vágyaikat kívánják beteljesíteni, legtöbben ugyanis alsó- és felső-középkategóriás gépjárműveket vesznek kint. A típusok rangsorában a legnépszerűbbnek a Volkswagen (8.787 autó), az Opel (7.179 autó) és a Ford (7.119 autó) számít, de a top 10-ben a BMW (5.715 autó), az Audi (4.627 autó) és a Mercedes (4.489 autó) is szerepel.