Budapest, 2014. február 14. – A használt autók iránt jelentős érdeklődés mutatkozik – derül ki a Das WeltAuto 2013-as éves elemzéséből-, ugyanis a tavalyi év során 9,9 százalékkal[*] gyarapodott az eladások száma 2012-höz képest. Az elmúlt esztendőben több autó érkezett külföldről is a korábbiakhoz viszonyítva, ám e folyamatnak idén határt szabhatnak a január 1-től életbe lépő új költségterhek.
A várakozásoknak megfelelően alakult a 2013-as év a használt autó piacon, ugyanis a tavalyi év során tartotta felfelé ívelő pályáját ez az üzletág. Az elmúlt esztendőben az összes negyedév növekedést hozott a korábbiakkal szemben, összességében 9,9 százalékkal több gépkocsit írtak át 2012-höz képest. (Ugyan minimálisan, de ezzel már a 2011-es eredményt is túlszárnyalja a piac.) Tavaly 444.482 autó talált új gazdára, ami 40.006 járművel több az eggyel korábbi évhez képest. A piacon mutatkozó gyarapodásból a használt autókat értékesítő cégek csak egy kis szeletnyit csíphettek el: mindössze 1,9 százalékkal vettek több esetben cégeknél másodkézből származó autót. A Das WeltAuto 34 márkakereskedésből álló hálózata szintén növekedést ért el az elmúlt esztendőben: 2013-ban 6.322 darab eladással 3 százalékkal múlta felül a 2012-es évet, amikor 6.104 kocsi talált gazdára.
Jelentős, 32,1 százalékos növekedést mutatott a használt gépkocsi forgalomba helyezések száma, ami azt jelenti, hogy a 2013-as évben minden eddiginél több autó érkezett külföldről hazánkba. Két évvel ezelőtt, 2011-ben 31.312 kocsit jött be Magyarországra, 2012-ben már 53.531 volt ez a szám, míg tavaly 70.700 darabot regisztráltak az okmányirodákban. „Az új illetéktörvénynek köszönhetően a dinamikus növekedés várhatóan alábbhagy a következő időszakban, mivel az új törvények 2014. január 1-től vagyonszerzési illetékkel terhelik a külföldről behozott használt járműveket is. Ez a 10 évnél idősebb, alacsonyabb piaci értékű modellek esetében már komoly visszatartó erő lehet, különösen a nagyobb teljesítményű, s eddig népszerűnek számító gépkocsik esetében. – vélekedett Frank György, a Das WeltAuto megbízott márkavezetője. „Az új szabályozás bizonyos szempontból előnyös, mivel elveszítik a külföldi használt autók korábbi helyzeti előnyüket a belföldi autókkal szemben. Mint ismert: a hazai gépjárműállomány átlagéletkora folyamatosan romlik, az utolsó kimutatások alapján már 11,8 év, amin az importált autók közel 11 éves átlagos kora nem igazán javított” – tette hozzá.
Tavaly az alsó-közép kategóriában regisztrálták a legtöbb átírást (143.265 autó), de a kisautók (121.620 autó) és a felső-középkategória (66.817 autó) modelljei is keresettek voltak. A külföldi autók esetében a sorrend ettől eltérően alakult, itt ugyanis a felső- (19.396 autó) és alsó-középkategóriás kocsik (15.161 autó), valamint az egyterűek (11.823 autó) számítottak a leginkább kedveltnek.
A márkák sorrendje továbbra is változatlan: az Opel (62.728 autó), a Suzuki (47.508 autó) és a Volkswagen (42.996 autó) számítanak a legkeresettebbnek a piacon. Érdekesség, hogy a listán 6293 értékesítéssel 19. a Lada, 26. helyen áll a Trabant 1683 autóval, s Wartburgból is 950-et vásároltak az elmúlt év során. Ha a másik pólust nézzük: Porschéból 291, Maseratiból 26, Ferrariból 18 s Lamborghiniből 3 használt autó cserélt gazdát. A külföldről behozott autók esetében a Volkswagen (10.301 autó) végzett az élen a tavalyi statisztikák alapján, megelőzve a BMW-t (7615 autó) és az Opelt (7001 autó).
Az egyes típusokat tekintve országhatáron belül legtöbb esetben Opel Astrát, Suzuki Swiftet és Ford Focus-t vásároltak, a határon kívülről azonban a 3-as BMW-t, a Volkswagen Passat-ot és a Volkswagen Golf-ot hoztak leginkább.
Területi szempontból januártól decemberig Budapesten (54.627 autó), Pest Megyében (29.177 autó) és Borsod-Abaúj-Zemplén Megyében (23.397 autó) kötötték a legtöbb üzletet, míg a legkevesebb autó átírást Vas Megyében (9545 autó), Tolna Megyében (8776 autó) és Nógrád Megyében (5989 autó) regisztrálták.
„Az idén várhatóan nem változik a tendencia, és az új autók helyett javarészt továbbra is a használtakat keresik majd a magánszemélyek. A külföldről érkező vevők a magas forint-euró árfolyamnak köszönhetően továbbra is jelen lesznek a piacon, éppen ezért ébernek kell lennünk az autó keresés során, ha minőségileg kifogásolhatatlan kocsit keresünk” – zárta gondolatait Frank György.
A Das WeltAuto-ról
A minőségi használtautók forgalmazására létrehozott Weltauto program 2001-ben, ausztriai mintára valósult meg Magyarországon. Az évek során a márka a hazai piac meghatározó szereplőjévé vált. Miután a Volkswagen Csoport 2011-ben felvásárolta a Porsche Holding-ot érzékelhető volt, hogy a német anyacég szeretné a Weltauto programot a teljes világhálózatára kiterjeszteni. E törekvések végül 2013-ra racionalizálódtak: ettől az évtől kezdve új arculattal, ám a megszokott minőségi szolgáltatásokkal, Das WeltAuto néven a márka már a Volkswagen Csoport teljes hálózatában áll az ügyfelek rendelkezésére. A használtautó-kereskedők közül jelenleg a Das WeltAuto rendelkezik egyedül országos értékesítői hálózattal. A 34 értékesítőhelyet számláló rendszerben az ügyfelek kizárólag gondos állapotfelmérésen átesett, megbízható, kifogástalanul szervizelt autók közül választhatnak. A legjobb minőségű, hat évnél fiatalabb, 120.000 kilométernél kevesebbet futott autók esetében a Das WeltAuto egyedi elbírálás alapján 12 hónapos, vagy 30.000 kilométeres „5 csillagos” garanciát is vállal az autókra, így minimálisra csökken a vásárló kockázata használtautó-vásárlás esetén.