Budapest, 2014. augusztus 29. – Használt autó vásárlása előtt nagyon sok döntést kell meghoznunk, amelyek a későbbiek során befolyásolhatják a vezetési élményt, a kocsinkra fordítandó költségeket vagy akár azt is, hogy milyen gyakran kell majd szervizbe járnunk autónkkal. A vásárlás mellett az autónk értékesítése sem egyszerű feladat, így összegyűjtöttük, hogy mire érdemes odafigyelnünk használ autó vétel vagy eladás során.
Használt autó vásárlás
Sokan úgy gondolják, hogy a használtautó vásárlás rengeteg kockázatot rejt magában. A szakértők azonban úgy vélik, hogy amennyiben felkészülten kezdünk bele a válogatásba, nagy eséllyel szűrhetjük ki azokat a kocsikat, amelyeket nem érdemes megvásárolni.
A gépjármű múltja
Az első és legfontosabb dolog, hogy autóvásárlás előtt igyekezzünk kideríteni az autó múltját. Ennek egyik eszköze lehet a szervizfüzet ellenőrzése, de felkereshetünk egy márkaszervizt is, ahol egy állapotfelmérés részeként lekérhetjük az autó hazai vagy akár nemzetközi szervizmúltját.
Külső sérülések
Az autón elsőként a külső sérüléseket illetve az elemek összeillesztését vegyük szemügyre. Vigyünk magunkkal festékvastagság-mérőt, mert annak segítségével könnyedén megállapíthatjuk, hogy hány elemet festettek újra. Ha egy-egy elemről azt tapasztaljuk, hogy nem a gyári szinten van a festékvastagság, nem kell azonnal megijedni, ha viszont több elem adatai eltérőek, könnyen feltételezhető, hogy nagyobb sérülést szenvedett a jármű. Ebben az esetben sérülhetett akár valamelyik főtartó vagy a futómű is. Az autót alulról is javasolt megvizsgálni, hogy felfedezzük ezeket a sérüléseket vagy a javításra utaló nyomokat, a folyadékszivárgást vagy az átrozsdásodást.
Gumiabroncsok, fékek állapota
A gumiabroncsok ellenőrzése is fontos, új gumik esetében a mintamélység 8-10 milliméter. Ha a mintázat 4 milliméter közelében van, vagy a kora elérte már a 7-8 évet, akkor rövid időn belül cserével kell számolnunk. Álló helyzetben a fékbetét vastagságát és a féktárcsa kopottságát is megnézhetjük, ha a betétek eredeti 7-8 milliméteres vastagsága jelentősen megkopott, várhatóan nem élik meg a következő szervizciklust.
A szélvédő hibái
Jelentős összeget takaríthatunk meg, ha megvizsgáljuk a szélvédőüveget is, ha repedést látunk, akkor szélvédőcserére készülhetünk. Azzal is számoljunk, hogy minél több asszisztens rendszerrel felszerelt az autó, annál drágább az üveg cseréje.
Fényszóró
Javasolt figyelmet fordítani a fényszórókra is. A hagyományos lámpáknál probléma lehet, hogy homályosodik a búra, vagy nem megfelelő izzó van a lámpatestben. Utólag „xenonosított” autót ne vegyünk, mert ezen lámpák használata nem jogszerű, s az ilyen autó nem megy át a műszaki vizsgán. A xenon fényszóróknál a kibocsátott fény alapján megállapítható, hogy izzócsere szükséges-e: kékes-fehér fény megfelelő állapotot jelez, ha viszont pirosas-lilás, akkor megérett a cserére. A LED-es fényszórók esetében a probléma abból eredhet, hogy egyenként csak ritkán cserélhetőek a LED-ek, általában komplett fényszóróval oldható meg a javítás.
Az árulkodó motortér
Vásárlás előtt tekintsünk bele a motortérbe is. Ugyan a vevő szempontjából igényesnek tűnhet, ha feltűnően tiszta a motortér, legyünk gyanakvóak, mert az eladók gyakorta így leplezik az olajfolyást. Ezzel szemben a túlságosan koszos motor is arra utalhat, hogy valahol szivárog az olaj, ami hosszútávon jelentős költségekkel sújthat minket. A motornál ne feledkezzük meg a csövek állapotának és a folyadékszintek (motorolaj, hűtő- és fékfolyadék) ellenőrzéséről sem. Az olajbetöltő sapka levétele után is hasznos információhoz juthatunk. Ha gyanúsan szennyezett a sapka mögötti tér, az az olajcsere elmulasztására utalhat. Fehéres szennyeződés víz jelenlétét mutatja.
Az utastér ellenőrzése
Miután beülünk az autóba, tekintsük végig a főbb elemeket. Nézzük meg a kormány, a kapcsolók, a váltókar, a pedálok és a kárpit állapotát, ez árulkodó lehet a futásteljesítményről. Ellenőrizzük az elektromos berendezéseket, próbáljuk ki a rádiót, az ablakemelőt, az ablaktörlőt, a tetőablakot, az ülésfűtést/hűtést, az ülésállítást. Járó motornál ellenőrizzük a klíma teljesítményét és figyeljünk oda arra, hogy nem hallható-e az üzemszerű működéstől eltérő hang. Tekerjük el álló helyzetben a kormányt az egyik végponttól a másikig és figyeljünk arra, hogy nem ad-e furcsa hangot. Az idő előrehaladtával bizonyos esetekben csökkenhet a kormánymű szivattyújának teljesítménye, aminek következtében nehezebbé válhat a kormányzás; hibás működésre utalhat, ha túl nagy erőt kell kifejtenünk.
A váltó
Indulás előtt ellenőrizzük a tengelykapcsoló pedál holtjátékát, normál esetben enyhe ellenállást tapasztalunk. A tengelykapcsoló felengedésekor a fogáspontnak középen kell lennie, kopásra utalhat, ha mélyen vagy magasan fog. Ha induláskor rángat, csikorog vagy egyéb gyanús hangokat ad, valószínűleg hibás a szerkezet. Figyeljük azt is, hogy a fokozatok könnyen kapcsolhatóak-e vagy hirtelen váltáskor nem hallatszódik-e recsegés, ez ugyanis a szinkrongyűrűk kopottságáról árulkodhat.
Az automata váltóknál több a hibalehetőség, mert itt nem csak a mechanika okozhat hibát, hanem a váltószerkezeteknél is lehet gond. A legtöbb problémát a megfelelő karbantartás hiánya (pl. elmaradt olajcsere) okozhatja ezeknél a szerkezeteknél. A tiptronic-os váltóknál használjuk a kézi kapcsolást is. Ne feledkezzünk meg a hátramenet és sport funkciókról sem. Ha a váltó szaggatva kapcsol, félrevált vagy furcsa hangokat hallat, ne döntsük a kocsi mellett.
A próbaút
Miután ezeket végignéztük, minden esetben kérjünk próbautat az értékesítőtől, és lehetőség szerint legalább addig autózzunk, amíg az üzemi hőfokot eléri a motor. Ha a motort beindítjuk és furcsa hangokat hallunk vagy szokatlan füst szállna fel a kipufogóból, legyünk ismét gyanakvóak.
Menet közben figyeljük a motortulajdonságokat, amennyiben azt érezzük, hogy az autó teljesítménye nem megfelelő, illetve, ha furcsa jeleket tapasztalunk (pl. szokatlan hangok, rángatás) a használat során, akkor javasolt inkább tovább nézelődni a piacon. A lengéscsillapítók hibáját is hamar kiszűrhetjük, ha túlságosan imbolyog az autó alattunk vagy instabil a kanyarvétel, cserére érettek ezek az eszközök.
Szintén a próbaút során kerülhet arra sor, hogy az autóban található asszisztens rendszereket is szemügyre vegyük. Próbáljuk ki az összes funkciót (pl. adaptív tempomat, sávtartó asszisztens, adaptív fényszóró, távfény asszisztens), mert javításuk jelentős költséget róhat ránk.
Használt autó eladás
A gépkocsink értékesítése akkor a legegyszerűbb a piacon, ha végig vezetett szervizkönyvvel áruljuk. A piaci értéken fiatal autó esetében valamelyest ronthat, ha nem márkaszervizben javíttattuk, de a legjobbak mégis akkor leszünk, ha a javítások számlái is rendelkezésünkre állnak, ezzel ugyanis pontosan igazolni tudjuk, hogy mely alkatrészeket cseréltettük az elmúlt időszakban.
Eladás előtt alapvetően két út áll előttünk: az egyik, hogy gépkocsinkat a legjobb állapotába hozva adjuk el. A másik, hogy a hibákat bevallva, azokkal együtt értékesítjük. A legnagyobb különbség természetesen az árban mutatkozik, ha rendbe tesszük autónkat, akkor több ráfordítás után drágábban értékesíthetjük, ha pedig úgy döntünk, hogy a problémákat nem orvosoljuk, akkor számolnunk kell azzal, hogy jóval csekélyebb összegért találhat gazdára.
Mielőtt eladnánk a kocsit, javasolt a külsejét illetve a belsejét rendbe hozni. Ha a korábbi időszakban elmulasztottuk karbantartani az autó fényezését, az értékesítés előtt vigyük el egy viaszos kezelésre vagy egy polírozásra. Takarítsuk ki a gépjármű belsejét is, mert jó benyomást kelthet a rendezett utastér. Amennyiben rég tisztíttattuk a légkondicionáló berendezést, akkor a kellemetlen szagok elkerüléséért tegyük meg ezt is. Problémát jelenthet a sérült szélvédő, mert ha nem a biztosító fizeti a javítást, akkor a speciális üvegek csak drágán pótolhatóak. Az utastérben jelentkező sérülésekről, hibákról sem feledkezzünk meg, itt is racionális határokon belül érdemes javításra költenünk.
A motorral, váltóval és egyéb kopóalkatrészekkel kapcsolatos javítások esetében szintén a költségek szabhatnak gátat a rendbehozatalnak. Amennyiben van rá módunk, igyekezzünk minél jobb állapotban túladni gépkocsinkon. Ha valaminek a javítását elmulasztanánk, vagy tudomásunk van arról, – például egy féktárcsa vagy az idős gumik esetében -, hogy hamarosan aktuálissá válik a csere, jelezzük az üzletkötés során. Abban az esetben, ha az autó erősen fogyasztja az olajat vagy a hűtővizet, hívjuk fel a vevő figyelmét erre, mert később jelentős terhet róhat az új tulajdonosra, aki könnyen jogi kérdést csinálhat az ügyből.