Egyedül a jelenlegi jogszabályrendszer reformja hozhat tisztulást a használt autó piacon, egy megszigorított eredetiségvizsgálat gátat szabhat a hazai autócserék, de legfőképp az import során elkövetett visszaéléseknek. Mint ismert, 2016-ban már 611.859 használt gépkocsi került új tulajdonoshoz az országon belül, és 142.002 külföldről behozott személyautót, valamint 13.706 kishaszongépjárművet regisztráltak az illetékes hatóságok.
Rövidesen reform intézkedéseket hozhat a kormány az eredetiségvizsga rendszere kapcsán, ami valamelyest megtisztíthatja a használt autó piacot az ügyeskedő nepperektől. Évek óta komoly kiskaput jelent az a jogszabály, miszerint az import autók behozatalakor nem szükséges az eladónak eredetiségvizsgával alátámasztania a gépkocsi eredetét. A gyanútlan vásárló így könnyen csapdába eshet, hiszen a vételt követően neki már el kell vinnie a kocsit a vizsgára, ahol, ha kiderülnek a trükkök, a kocsit akár le is foglalhatja az illetékes hatóság.
Három törvényjavaslatot vizsgál majd a kormányzat, közülük az első ezt a problémát szeretné megelőzni, tehát a külföldről behozott autók számára kötelezővé tenné az eredetiségvizsgálatot még a magyar rendszám rákerülése előtt. A következő javaslat a mostaninál sokkal több dokumentum kötelező regisztrációját írná elő, így például le kellene fotózni a behozott jármű külföldi okmányait, a forgalmiját, a törzskönyvét, a kétnyelvű adás-vételit és a számlát is. Az adatokat online adatbázisban tárolná a Minisztérium, ahol például a kilométeróra-állást, az alvázszámot igazoló fénykép is megtalálható lenne, valamint a behozatali állapotról készült fotók is elérhetőek lennének. A harmadik javaslat pedig kötelezővé tenné a vizsgán az alvázszám és a másodlagos azonosítónak számító adattábla vegyszeres vizsgálatát, így ki lehetne mutatni, hogy módosítottak-e a betűkön és a számokon, esetleg a közvetlen környezetével együtt „bevágták” oda egy másik autó alvázszámát.
„Örömünkre szolgál, hogy kormányzati szinten erőteljesen szeretnék visszaszorítani a nepperek mozgásterét, így teljes vállszélességgel támogatjuk mindhárom kezdeményezést. Bár ezek közül a vegyszeres vizsgálat relatíve könnyen kijátszható, a másik két törvényjavaslat azonban megnehezítené a trükközők dolgát” – kommentálta a kezdeményezést Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója.
Forrás:
www.vezess.hu
www.portfolio.hu
A Das WeltAuto-ról
A minőségi használtautók forgalmazására létrehozott Weltauto program 2001-ben, ausztriai mintára valósult meg Magyarországon. Az évek során a márka a hazai piac meghatározó szereplőjévé vált. Miután a Volkswagen Csoport 2011-ben felvásárolta a Porsche Holding-ot érzékelhető volt, hogy a német anyacég szeretné a Weltauto programot a teljes világhálózatára kiterjeszteni. E törekvések végül 2013-ra racionalizálódtak: ettől az évtől kezdve új arculattal, ám a megszokott minőségi szolgáltatásokkal, Das WeltAuto néven a márka már a Volkswagen Csoport teljes hálózatában áll az ügyfelek rendelkezésére. A használtautó-kereskedők közül jelenleg a Das WeltAuto rendelkezik egyedül országos értékesítői hálózattal. A 30 értékesítőhelyet számláló rendszerben az ügyfelek kizárólag gondos állapotfelmérésen átesett, megbízható, kifogástalanul szervizelt autók közül választhatnak. A legjobb minőségű, hat évnél fiatalabb, 120.000 kilométernél kevesebbet futott autók esetében a Das WeltAuto egyedi elbírálás alapján 12 hónapos, vagy 30.000 kilométeres „5 csillagos” garanciát is vállal az autókra, így minimálisra csökken a vásárló kockázata használtautó-vásárlás esetén.