Nem is tudom, gyanús az autóm…

Tavasszal gyakran észlelhetjük vezetés közben, hogy nehezebb irányban tartani az autót, furcsán áll a kormány, vagy eddig nem hallott zajokra figyelünk fel. Mindezeket leginkább a rossz útfelületeken és sokszor a kátyús utakon történő autózás eredményezheti.

A gépkocsi futóművének egyik, ha nem a legnagyobb ellensége a kátyú. A tél elmúltával, tavasszal van itt a kátyújavítások ideje, tartósan fagypont fölött nyugodtan lehet a gödrökbe teríteni az aszfaltot. Az útjavítási munkálatok viszont hosszú időt vesznek igénybe, így gépkocsival közlekedve továbbra is tartósan fennáll kátyús úton bekövetkezett kár elszenvedésének lehetősége.

A sérülésnek sokszor vannak jól látható jelei, azonban sokkal veszélyesebbek a háttérben lappangó hibák, amelyeket csak kisebb, nehezen észrevehető tünetek jeleznek. Tamás László a Szabó Autójavító SEAT márkaszerviz vezetője, műszaki vizsgabiztos összeszedett néhány ilyen tipikus hibajelenséget:

  • Ha gumiabroncs oldalfalán kitüremkedés, szakadt felület vagy kilógó szálak láthatóak, az abroncs oldalfalának belső szerkezete sérült meg. Nagyobb sebességnél kapott durrdefekt katasztrofális eredménnyel járhat, tehát az első utunk a gumiszervizbe vezessen.
  • Ha egy nagyobb kátyú után az autó kerekéről lerepül a dísztárcsa szinte biztos, hogy a nagy erőhatások miatt a fém keréktárcsa is megsérült. Ebben az esetben is a megfelelő szakemberhez kell fordulni, mert a roncsolódott keréktárcsa több más futóműalkatrészre is káros hatással van.
  • A keréktárcsa deformálódására utalhat a lassan, de folyamatosan eresztő gumiabroncs is, hiszen ilyenkor a keréktárcsa és a gumiabroncs közötti rész nem zár megfelelően.
  • Ha az abroncs egyik pereme gyorsabban kopik, mint a másik, jó eséllyel a futómű elállítódott. Ha a futófelület keresztben helyenként kopott, akkor úgynevezett fűrészes kopásról lehet beszélni, amely szintén a kerékfelfüggesztés elállítódását jelzi.
  • Ha egyenes haladás során a kormány nem áll egyenesben, bizonyosan a futómű geometria állítódott el valamely futómű elem egy nagyobb ütésből eredő sérülésének következtében.
  • Ha vezetés közben a kormány elengedésekor a gépkocsi nem egyenesen halad tovább, hanem elindul az egyik irányba, az első futóművel van gond.
  • A kormánymű alkatrészeinek sérülésére utal, ha vezetés közben a kormánnyal folyamatosan korrigálni kell, csak nagyon nehezen lehet egyenesben tartani az autót, amit szaknyelven úgy mondanak: „sétál az úton”.

A SEAT márkaszerviz szakembere arra is figyelmeztet, hogy a felfüggesztés problémáit nagyon komolyan kell venni! Ha súlyos, azonnal  látható sérülést szenved, autójával azonnal húzódjon félre és hívjon segítséget! Ha enyhébb problémát észlel, haladjon lassabban a megszokottnál, ne menjen városon kívülre, ahol nehezebb segítséget hívni, és mihamarabb jelentkezzen be egy márkaszervizbe, ahol a hibát eredeti gyári alkatrészekkel és műszerekkel néhány nap alatt ki tudják javítani!

Kategória: Egyéb