Budapest, 2015. március 2. – A márkakereskedői statisztikák alapján 10-15 százalékkal javult egyes márkaszervizek forgalma – derült ki a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének felméréséből, amit az „Értünk hozzá” kampányban résztvevő márkaszervizek segítségével készített el. A kutatás rávilágított, hogy a tulajdonosok alapvetően garancia idő alatt hordják autóikat márkaszervizbe, s a garanciális javításon túl az évszakváltásokhoz kötött felkészítéseket és az idős autókra vonatkozó akciókat veszik leggyakrabban igénybe.
Három évvel ezelőtt, 2012-ben végzett először felmérést a márkaszervizek teljes hálózatában a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete a márkakereskedői tapasztalatokkal kapcsolatosan. Az „Értünk hozzá!” kampányban résztvevő kereskedések akkor az újautó értékesítések alacsony volumene miatt jelentős visszaesésről számoltak be. Ezzel szemben az idén ismételten elvégzett kutatás során már jóval pozitívabb hozzáállást mutattak a kereskedések, ráadásul az eredményeik is javultak a korábbiakhoz képest. Egyes márkaszervizek 10-15 százalékos növekedést értek el 2014-ben, s a forgalom mellett az alkatrész értékesítések számában is emelkedést tapasztaltak.
Az ügyfelek felosztása nem változott jelentősen az elmúlt időszakban, a javítások 60 százaléka céges autókat érint. A kocsik jellemzően kötelező szervizek vagy garanciális javítások, GFB és CASCO ügyintézés, valamint az akciós ajánlatok kapcsán fordulnak meg leggyakrabban a műhelyekben.
A felmérés ismét megerősítette azt a tényt, hogy hazánkban az autókat átlagosan 3-5 éves korukig, azaz a garanciaidő lejártáig hordják márkaszervizbe, azoknál a márkáknál, akik például hétéves garanciát biztosítanak, kitolódik a korhatár. A válaszadók egyik fele úgy tapasztalja, hogy a garanciaidő lejárta után az autósok legfeljebb fele marad a márkaszervizek mellett, de sokan úgy vélekedtek, hogy ez a szám 25 százaléknál is alacsonyabb. A haszonjárművek esetében a legmagasabb az elvándorlás, míg a prémium kategóriájú autók tulajdonosai azok, akik legtovább kitartanak a márkaszervizek mellett.
A garancia idő után az importőrök idős autókra vonatkozó, kedvező javítási és alkatrész ajánlatokkal igyekeznek megtartani ügyfeleiket, bár jelentős részük ezután az illegális javítóműhelyek, vagy a márkafüggetlen szervizek szolgáltatásait veszik igénybe. A fő vonzerőt sok esetben az jelenti a tulajdonosok számára, hogy számlamentesen végeztethetik a javításokat, így a szerelések alkalmával megspórolhatják a 27 százalékos ÁFÁ-t. Egy korábbi ADAC felmérés nemzetközi szinten is megerősítette, hogy az autósok akkor kérik a későbbiekben a márkaszerviz segítségét, ha a gépkocsin olyan probléma jön elő, amit az illegális műhelyekben nem tudtak megoldani, magyarán komoly szaktudást, vagy diagnosztikai műszert igénylő beavatkozásra van szükség.
A szezonális felkészítő ajánlatok azonban népszerűek az idős autósok körében is: a tavaszi és a téli átvizsgálás kapcsán sokan fordulnak márkakereskedésekhez. Az egyéb szolgáltatások, – mint például a gumitárolás vagy a műszaki vizsga -, is plusz ügyfeleket hoznak.